Okres przedświąteczny jest najgorętszym sezonem dla sklepów w ciągu roku. Kluczem do zwiększenia sprzedaży pod koniec roku są oczywiście promocje. Budowanie trwałej relacji z klientem powinno być jedną z głównych strategii firmy. Jest to jednak długotrwały i żmudny proces. Okres świąteczny należy do tych, kiedy trzeba zintensyfikować działania, aby wyróżnić się na tle bogatej oferty konkurencji. Dotyczy to szczególnie małych sklepów, które nie dysponują dużymi budżetami reklamowymi. Klienci mają wysokie potrzeby. Jednocześnie są otoczeni szeroką ofertą handlową. Co można zrobić, aby przyciągnąć ich skutecznie? Jak promować sklep przed świętami? Jest wiele sposobów, które przyczynią się do zwiększenia sprzedaży w okresie świątecznym.
Social media są bardzo efektywną metodą. Posty i relacje umieszczane na Facebook, Instagram, Tik-tok mogą łatwo i szybko docierać do odbiorców, wśród których jest wielu klientów. Ciekawe zdjęcie i zaproszenie na wyprzedaż błyskawiczną lub ogłoszenie ograniczonej czasowo promocji z pewnością przyciągnie zainteresowanych. Profile w mediach społecznościowych, wizytówka Google powinny być zawsze aktualne, ponieważ wspierają pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach, ale przede wszystkim uwiarygodniają jakość usług i produktów.
Reklama jest związana większymi kosztami, ale skuteczność jest od razu widoczna. Kampanie uruchamiane w wyszukiwarce Google lub na Facebook umożliwiają takie konstruowanie filtrów, aby informacja dotarła bezpośrednio do grup zainteresowanych klientów.
Mailing, czyli rozsyłanie informacji reklamowych przez e-mail wymaga posiadania bazy klientów. Jeżeli sklep gromadzi takie dane, to taki zabieg jest obowiązkowy. W przeciwnym wypadku można kupić licencję na odpowiednio profilowaną bazę B2C. Należy przy tym pamiętać, że masową wysyłkę e-mail najlepiej powierzyć firmom, które się specjalizują w tego typu akcjach. Nieumiejętne działanie w tym zakresie może sprawić, że wysiłek będzie skutkował generowaniem spamu. Mail powinien być formą prezentu. Tytuł wiadomości powinien być ciekawy i aktualny. Mail należy uzupełnić przyjemna grafiką, aby przynieść czytelnikowi odrobinę dobrego humoru. W zwięzłej treści należy zawrzeć czytelne wezwanie do działania np. przyjdź z kodem do sklepu i zapewnić o korzyściach wynikających z posiadania tego kodu.
Wyprzedaż błyskawiczna na promocyjnych zasadach, to mechanizm, który zawsze działa. Opisując jej zakres oraz czas obowiązywania ruch w sklepie znacznie się zwiększy.
Atmosfera świąteczna, to obowiązkowy zabieg dopasowujący wygląd sklepu do zbliżających się świąt. Udekorowanie witryny lub postawienie przed sklepem zachęci potencjalnych klientów do zatrzymania się. Równie skuteczne są: spokojna muzyka, hasło informujące o korzyściach po wejściu do sklepu.
Akcje charytatywne wymagają poniesienia określonych kosztów, ale mogą przyczynić się do utrwalenia wizerunku sklepu w pamięci klientów. Pomocni mogą być: hostessa częstująca klientów piernikami lub zatrudnienie animatora czytającego dzieciom bajki, gdy ich rodzice robią zakupy w sklepie. Klienci lubią zakupy w świątecznej atmosferze. Organizacje charytatywne często wykorzystują ten czas na dodatkowe zbiórki. Można poznać ich potrzeby. Informacja przekazana klientom, że określony procent każdej sprzedaży zostanie przekazany dla organizacji charytatywnej z pewnością będzie miało pozytywny wpływ na przychody.
Sprawność obsługi sprzedaży stanowi uzupełnienie tych wszystkich zabiegów. Kiedy do sklepu dotrą klienci, to proces obsługi musi być niemal niezauważalny. Klient koncentruje się na towarach a długotrwała obsługa lub oczekiwanie w kolejce zawsze działa odstręczająco. Dlatego program sprzedażowy musi obsługiwać co najmniej wszystkie typowe sytuacje i nie nastręczać kłopotów obsłudze. Program webPOS jest dopasowany jak „skarpetka”. Kasjer może swobodnie rozmawiać z klientem nie rozpraszając się i wykonując kilka niezbędnych i intuicyjnych czynności, aby wystawić niezbędne dokumenty i przyjąć płatność.
Czasami najprostsze rozwiązania przynoszą spektakularne rezultaty. Nigdy nie jest za późno na to, aby zacząć działać inaczej i lepiej.