zaplanuj-rozwoj

Zaplanuj rozwój

Kiedy zamierzamy otworzyć pierwszy sklep, to planujemy wiele działań. Najważniejsze są: lokal, towar oraz kwestie formalno-prawne.

Zgodnie z aktualnymi przepisami urządzenie fiskalne trzeba uruchomić dopiero po przekroczeniu obrotu w wysokości 20.000 zł. Oznacza to, że kasy fiskalnej nie trzeba kupować od razu. Stosownie do wielkości wypracowywanych dziennych utargów będzie można przesunąć tą inwestycję o kilka tygodni. Warto się jednak zastanowić, czy przesuwać ten zakup w czasie. Wiele przesłanek wskazuje, że chyba nie warto.

Uruchamiając sklep bardzo ważnym problemem jest wprowadzenie  zasad pracy, obsługi klientów, przygotowywania raportów itd. W związku z tym wydaje się rozsądnym wprowadzenie do sklepu docelowej kasy. Dzięki temu pracownicy rozpoczynają swoje działania w docelowym systemie pracy.

Jeżeli nie mamy pewności, że rozpoczęcie działalności będzie sukcesem, to rozsądnym będzie zakup prostej w obsłudze, ale dopasowanej do branży, kasy fiskalnej. Jest to wydatek poniżej 2000 zł.

Co najmniej 1 dzień przed uruchomieniem modułu fiskalnego warto zgłosić taki zamiar do właściwego Urzędu Skarbowego. To spełnienie obowiązku prawnego, ale pozwala na skorzystanie z ulgi podatkowej.

Jeżeli jesteśmy przekonani, że przedsięwzięcie będzie rentowne, warto rozważyć wyposażenie sklepu w nieco bardziej zaawansowane urządzenia. Drukarka fiskalna współpracująca z programem sprzedażowym na komputerze lub tablecie, to co prawda koszt co najmniej dwukrotnie wyższy od kasy fiskalnej, ale pozwoli na sprawne dołączanie kolejnych sklepów.

Budując biznes głównym celem jest dążenie do powiększania liczby sklepów. Budowanie sieci rozpoczyna się praktycznie od drugiego punktu handlowego. Właściciel może skutecznie kontrolować jeden sklep. Przy mniejszym lub większym wysiłku można panować samodzielnie nad kilkoma punktami. Statystycznie pierwszym przełomem organizacyjnym jest piąty sklep. Samodzielnie nie można skutecznie panować nad taką siecią. Pojawia się wówczas konieczność zatrudnienia pierwszego menadżera. Kolejnymi etapami w rozwoju są liczby: 10, 20 i 50. Sieć handlowa o takich i większych rozmiarach wymaga budowania struktur organizacyjno-zarządczych a same sklepy stają się coraz bardziej anonimowe dla firmy.

Zarządzanie siecią handlową, to z jednej strony obsługa kadr, logistyki, księgowości, a z drugiej kontrola wskaźników, które pilnują obrotów oraz opłacalności biznesu.

W związku z powyższym wskazane jest, aby przy planowaniu stosunkowo szybkiego rozwoju sieci od razu przewidzieć wdrożenie takich narzędzi, które ułatwią kontrolę założonych parametrów handlowych oraz dostarczą kompletne informacje o pracownikach, asortymencie, cenach, obrotach towarowych, rejestrach księgowych i przepływach finansowych.

Niezbędne jest wówczas wdrożenie od samego początku systemu komputerowego, który ułatwi pracę i dostarczy wymaganych danych. Aby utrzymać niezbędną elastyczność, należy zapewnić sobie takie rozwiązanie IT, które pozwoli na stosunkowo łatwe i szybkie wdrażanie nowych koncepcji handlowych. Wszechobecna konkurencja wymaga stałego obserwowania nowości technologicznych i organizacyjnych. Wczorajszy system lojalnościowy może okazać się niewystarczający. Być może konieczne będzie uruchomienie kanałów omnichannel. Możliwe, że obecne akcje promocyjne, trzeba będzie rozbudować o nowe zasady. Takiej elastyczności dostarcza oprogramowanie komputerowe, które działa na stanowisku POS wyposażonym w drukarkę fiskalną.